UA-65891710-1

Moje fotografické desatero

1.) Fotografuj sám nebo sama. 
2.) Fotografujte pomocí intuice. Co vás první napadne, je to nejlepší. I první fotografie z celé série bývá ta nejlepší. 
3.) Nenechte se strhnout názory nebo poznámkami ostatních. Pod fotografií se podepíšete VY!
4.) Důležitější než objekt je pozadí!
5.) Pokud vás něco zaujalo a fotografovali jste až po pěti krocích, vraťte se o těch pět kroků zpět. Tam vás totiž ten pohled zaujal.
6.) Co nevyfotíš teď hned, už se nikdy nevrátí.
7.) Přemýšlej o tom, jak fotka bude viset na zdi nebo třeba jako tapeta na pozadí počítače. S touto představou okamžitě vymažeš spoustu nic-říkajícich záběrů.
8.) V jednoduchosti je síla. 
9.) Vyfoť to tak, jako by to nikoho jiného nenapadlo.
10.) Úžasná fotografie nemusí být technicky dokonalá. Obsah kvalitu přebije!

Vlastníte objektiv Nikkor 35mm G?

HR2


Pokud vlastníte objektiv Nikon 35mm f/1,8 AF-S NIKKOR G DX, mám zde pro vás jeden typ. Kupte si “gumovou” clonu HR-2!
Nevinětuje a uchrání objektiv proti nežádoucím odleskům daleko více než dodávaná clona. Tuto clonu jsem měl na objektivu Nikkor 50mm D a poté jsem zjistit, že ji můžu použít i na pětatřicítku. Tato clona má ještě jednu výhodu. Můžete ji bez šroubování zarolovat do objektivu a nevadí vám v menší brašně či batohu. Viz foto:
DSCF7961DSCF7962

Samyang 16mm f/2,0 ED AS UMC CS - recenze

16


Přestože mám všechny objektivy Nikkor, koupil jsem si tento manuál také trošku “pro změnu a ze zvědavosti”. Proč šestnáctku? Proč ne tolik vychvalovanou čtrnáctku? A manuální objektiv???
Ano. To je asi největší nevýhodou tohoto objektivu. Zhýčkaní automatickým ostřením jste s tímto objektivem rázem o hodně let zpět ve vývoji fotografování. Jsou však situace i dnes, kdy se bez manuálního objektivu neškrtnem, např. při focení přes plot nebo hladkých ploch. Ale když si pozorně přečtete aspoň pět recenzí na tento objektiv, tak zjistíte, že takové rozlišení má málo který objektiv. Trumfne i zmiňovanou čtrnáctku a to i kresbou do rohů, kde každý širokáč má problémy. Pro Nikonisty je dobrou zprávou fakt, že clonu objektivu ovládáme z těla fotoaparátu.
Další nevýhodou tohoto objektivu je poměrně strmá ztráta ostrosti směrem k vyšším clonovým číslům a protisvětlo. A to je vše. Je to hodně nebo málo? To si musí každý určit sám. Tento výraz však nemám rád. Jak to tedy napsat jinak? Asi takto:

  • Vynikající světelnost
  • Neuvěřitelná ostrost při cloně f4
  • Široká, téměř neskreslující realita
  • Makro od 20 cm
  • Pohled do hledáčku není tmavý, clona je stále otevřená!
  • Pro Nikon informace v Exifu. Funguje nastavení clony z těla fotoaparátu.
  • Osm lamel, rovné přední sklo, možnost použít filtry!
  • Cena

Stačí to?
Tak a těď jsem vás třeba přesvědčil nebo ne. Mějte však na paměti, že nic není dokonalé a vždycky půjde o nějaký kompromis. Důležitější je vždycky obsah fotografie!
A ještě jedna rada na konec. Vlastně dvě. Za prvé, pokud se pro tento objektiv rozhodnete, doporučuji ihned koupit jinou krytku na objektiv. Ta dodávaná je nemožná, protože se vám tak na popáté podaří krytku připnout, aby nevypadla. Koupil jsem si neznačkovou a ta sedí v pohodě. A kdo má rád šňůrku k objektivu, tak si ji může připnout k foťáku aby ji neztratil. Je v balení.
A ta druhá rada. Nekonečno není na tomto objektivu posunutím tubusu na konec dráhy! Nesledujte proto přesně značku ležaté osmičky, ale svislou čárku vpravo od této značky a využívejte stupnici hloubky ostrosti nebo živý náhled při focení krajiny či nenáročných kompozicích. Abyste nakonec nebyli zklamáni neostrými fotografiemi. Objektiv se vám za to odvděčí brilantními záběry.

Nekonecno

Nikkor 70-300mm f/4,5-5,6 G AF-S IF-ED VR - recenze

shapeimage_2


Tak a jsme u zoomového ojektivu. Po několika letech užívání jsem ho chtěl prodat a koupit si něco lepšího a možná i lehčího, ale nakonec je stále u mne a stále mě slouží a přesvedčuje, že si stále drží svou kvalitu.
Největším rivalem je asi Tamron stejného rozsahu, který má navíc clonu f4.0 na širokém konci, na druhém jsou na tom stejně a to f5,6. Tamron jsem nikdy nezkoušel, ale dle ohlasů je na tom Tamron s kresbou stejně, možná i lépe. Když jsem měl ještě Nikon D300, bylo ostření rychlých akcí s tímto objektivem Nikkor 70-300 prostě paráda.
Objektiv ostří na 70mm nejlépe s clonou f5,6, na 200 až 300mm je nejlepší kresba na f8. Na "plnou díru" však objektiv kreslí velice dobře a lze ho použít dle mého názoru i na portrétní fotografii. Rozostření pozadí je velice slušné, to si každý musí pohlídat. Bokeh hodnotit nebudu, každý to vidí jinak. Říká se, že tento objektiv je na tom nejhůře od ohniska 200 až 300mm.  Já to tak nepitvám a hlavně fotím.
Jeden nedostatek tohoto objektivu vidím v tom, že na menším těle zrcadlovky by to chtělo úchyt objektivu ke stativu z těla objektivu a ne z těla fotoaparátu. Takle mám vždy pocit, že se vytrhne závit z těla foťáku. 

Nikkor 35 a 50 mm G - recenze

35+50


Nevidím jediný důvod, proč tyto objektivy nemít. Pokud používáte vysoké rozlišení čipu, pak dostanete odpovídající kvalitu pouze s těmito objektivy, které jsou “za babku” a jsou prostě skvělé.
Pokud se budeme bavit o využití těchto poměrně blízkých ohniskových vzdálenostech, tak to je zase téma, které mě při čtení na netu už vážně nebaví. Budeme neustále řešit využitelnost těchto objektivů nebo je budeme používat na to, co nám dovolí a co si myslím svou kvalitou výstupů dokazují. Připomínky, že padesátka je krátká na portrét apod. je možná pravda, ale vždyť tento objektiv mohu používat úplně na něco jiného než na portrét. Ta kvalita tam opravdu je a jak si s tím každý poradí je na každém z nás.
Mimochodem na portréty používám Nikkor 70-300mm, což žádný portréťák není a myslím, že nejsem sám, komu to zas až tak vadí. Dneska se lidi dokáží do krve hádat o bokehu, kupují stará skla, neustále kupují a prodávají nové a nové objektivy a zase zapomínají na kompromisy, které existují u každého objektivu od neduhů až po cenu.

Pokud porovnám tyto objektivy se setovým a nejvíce používaným objektivem Nikkor 18-55 VRII, tak vás musím ujistit, že oba tyto pevné objektivy seťák strčí do kapsy. Setový objektiv sice pozoruhodně dobře ostří ve středu snímku, ale jak se podíváte ke krajům, tak tady pevná ohniska kralují, nehledě na světelnost obou objektivů. Pokud si budete stěžovat na to, že se s tím nedá fotit, protože nemůžete zoomovat, tak nezapomeňte, že máme nohy a také konečně i to, že nás to více nutí přemýšlet nad kompozicí. Vinětace a aberace jsou zanedbatelné, jen petatřicítka trochu více aberuje, ale to se dá poměrně úspěšně odstranit v počítači.
Nakonec si každý druhý koupí k seťáku na zkoušku jeden z těchto pevných objektivů a nakonec sám zjistí, jak to s tou kvalitou opravdu je a že asi na tom něco bude, že ta pevná skla, co ti staří fotografové preferují mají něco do sebe. Spoustu světových fotografů používá jenom třeba dva objektivy a nikdo to neřeší. Je to spíš na hlubokou poklonu...