UA-65891710-1

Peavey Vypyr VIP 1 - recenze

shapeimage_2

Combo VYPYR VIP 1 jsem si koupil proto, že jsem nebyl spokojený se simulací zkreslených zvuků, jak plugin v počítači, tak s multiefektem Digitech RP 355. A udělal jsem dobře. Tento nenápadný pracant tohle umí. Je velice jednoduše navržen, má jednoduchý, ale účelný efektový řetězec a je použitelný na spostu různých žánrů. Metal a Crunch mu ale dle mého názoru sluší asi nejvíce a některé simulace VOXů a jiných legendárních komb mu jdou opravdu dobře. Co mu jde méně dobře jsou čisté zvuky. Tam mě až tak nepřesvědčil. Co se mi vyloženě nelíbí je potenciometr Master Volume.Jeho náběh je tak strmý, že stěží lze nastavit na tiché hraní. To se dá samozřejmě korigovat Post-gainem, ale v okamžiku, kdy hledáte novou kombinaci zvuku se tento potenciometr vrátí do původního továrního nastavení a jste tam, kde jste byli předtím. Jinými slovy, dá se vše naprogramovat tižší až do okamžiku, kdy začnete hledat novou zvukovou kombinaci.
Simulaci bass a akustické kytary nepoužívám, baskytaru tento malý reproduktor opravdu neutáhne a akustickou kytaru nahrávám buď přímo do pultu nebo přes DI box a upravuji až v počítači. To samé je i s interními efekty. Zkreslené zvuky snímám většinou suché, ale někdy nedůležité zvuky nahrávám rovnou se vším všudy. Reverb je velmi pěkný, ale i některé další efekty na to, že mají jenom dva potenciometry na úpravu jsou velice povedené. Kombo má jednu velkou výhodu. Dá se pomocí softwaru ovládat přes USB na dálku a tak ve studiu nemusíte neustále lítat do nahrávací místnosti na poštelování zvuku zpět.

DSCF7995-filtered

Kombo obsahuje na každý typ nástroje paměti, které lze kombinací tlačítek přepnout do módu, kdy můžete využít všech šestnáct programových míst na uložení vlasních zvuků. Při výběru basy nebo akustické kytary ( banky, C a D ) se omezí přístup pouze na ty modely zesilovačů spojené s vybranou bankou. Stisknutím a podržením tlačítka B a D při zapnutí komba se otevřou všechny modely zesilovačů pro jakoukoli předvolbu.

DSCF7996-filtered
Celkově toto kombo hodnotím jako velice povedené a doporučuji hlavně na zkreslené zvuky. Některé presety jsou málo odlišné, ale charakter zvuků je dobře čitelný. Je to stále simulace, ale dobrá a hlavně je to Peavey!
DSCF7997-filtered

Roland BK-5- recenze

Teclado-Musical-Arranjador-5-oitavas-Roland-BK5-Zerado-com-20140302065758Tento nástroj jsem si vlastně koupil proto, že chci z něho používat funkci “harmonizace melodie”, který žádný jiný počítačový program neumí, (aspoň o něm nevím), a pro rychlé nahrání podkladů pro specifické projekty.
Při prvním setkáním s tímto nástrojem mě zarazila klaviatura. Ta se mi dodnes opravdu nelíbí. Měkká, hlučná, bez přirozeného odporu na prsty. Hodí se pro nenáročné hraní a na rychlé hraní synťákového typu. Klaviatura má tři typy dynamiky. I když zvuky disponují velkou, někdy až dle mého vkusu přehnanou dynamikou, je těžké jí s touto klaviaturou rozumně obsáhnout.
Další věcí jsou zvuky. Nikde jsem se nedočetl, co je hnacím motorem zvukové banky, ani v prodejně Rolandu mi na tuto otázku nedokázali odpovědět. Ve starších nástrojích byla udána aspoň velikost samplovaných vzorků, tady nic. Zvuky jsou převzaty z vícero nástrojů, které mám mimochodem i ve studiu a musím říct, že mi ty všechny zvuky připomínájí, jako když jsou z Mp3! Mají takový nenápadný šelest ve zvuku.
A ještě jedno negativum. Při přehrání skladeb z flashky se někdy na konci skladby ozve nepříjemné lupnutí. Nevím, čím je to způsobeno, v počítači se to přisuzovalo nekvalitnímu zvukovému převodníku.
A teď konečně ta pozitiva. Po nahrání posledního firmwaru je nástroj velice dobře vyladitelný pro osobní preference. Na to jsem si u Rolanda nikdy nemohl stěžovat. Když něco nešlo, tak jak bych si představoval, vždycky se našla v jejich systému cesta, jak to zrealizovat. BK-5 není vyjímkou. Nastavení parametrů je opravdu detailní. V režimu “Perfomance” si můžete navolit co je libo. Já osobně využívám jedinečnou možnost, jak si ke skladbě nebo základu přiřadit zvuky na klávesnici včetně přidané další Midi klávesnice, zmáčknutím jedíneho tlačítka při výběru songu, včetně dynamiky, transpozice, vrstev, stereováhy a dalších možností.
Doprovody jsou arránžérsky hubenější než například v Yamahách, na druhou stranu dovolují použít 4 intra, 4 přechody, 4 endingy podle toho, jakou máte nastavenou aktuální variaci. Co v doprovodu chybí, krásně dohrajete živě, proto je to nakonec tak vymyšleno! Jednotlivé tracky jdou zamutovat, takže když vám něco vyloženě vadí, stáčí to vypnout. Co se mi moc nelíbí je délka intra a endingu. Tady se firmy předhání v tom, kdo to bude mít monstróznější. Ale je to působivé.

roland_bk-5_2


Co se týče zvuků, tak jsou velice dobré až na kvalitu, kterou jsem popsal výše. Hlavně “zkopírované” zvuky ze starších nástrojů jsou ošizené. Nové zvuky jsou ale dobré až výborné a konečně i obálky zvuků jsou naprogramované tak, že jdou hrát pouze prsty bez použití modulace a expression pedálu. To znamená, že se samy “rozvlní” a seslabí. To je patrné hlavně u dechových nástrojů, kde není slyšet půl minuty rovný “tááááá” tón! Vůbec dechové zvuky jsou na tomto nástroji dobře vybrané. Hodně dobré jsou i bicí nástroje, ty mě opravdu překvapily až na hihatky, ty mě přijdou stále dost sterilní.
Nástroj považuji za velmi povedený s vyjímkou výše popsaných negativ. Roland BK-4 osobně doporučuji pro ty hráče, kteří si chtějí prohloubit improvizační schopnosti, znalosti harmonie a simulaci sólových nástrojů. Na to je nástroj tohoto typu jako dělaný.

P.S. Sám tento nástroj používám při živěm hraní jako druhou klávesnici a výborný a okamžitý “přepínač” zvuků! Zde by se hodil i druhý display, ale ten najdete až u BK-9.

Kurzweil SP4-8 recenze

DSCF7991-filtered
Tento nástroj jsem měl ještě dřive než se sem začal oficiálně dovážet. Byl jsem velice zvědavý na klaviaturu a samozřejmě na zvuky. 

Tak jak to vlastně hraje? Není tu vůbec špatný nástroj! Pokud nejste velcí šťouralové se zvuky a potřebujete rychle hotové zvuky, které si můžete rychle pomocí pěti parametrů přiupravit, tak je to ideální nástroj. (Ne všechny zvuky reagují na tyto parametry!) Vlastně si s tímto  nástrojem leckdy úplně vystačím s programováním skladeb v mém studiu. Samozřejmě mimo basy a kytary. Ty mám radši živě nahrané na skutečné nástroje. Bicí řeším samply.
Co nejvíce z tohoto nástroje používám? Piana, smyčce, el. piana typu DX, pady a syntetické zvuky. Co mi vyloženě chybí je nepochopitelná absence saxofonu! Brassy jsou vůbec dost nevhodné, ale funkční. Co se týče hammond zvuků, přiznám se, že radši používám B4 plug-in než z Kurzweilu. Leslie simulace se u presetových zvuků roztáčí a zastavuje hold pedálem, což je na pódiu nepraktické, protože za chvilku zapomenete co tam zrovna je, ve studiu to pochopitelně nevadí. Jinak se dají ze stránek vyrobce stáhnout zvuky s ovládáním tradičním kolečkem modulace, což je praktičtější. Zvuky Hammondek jsou použitelné, ale doporučuji MIDI komunikaci a nastavit si vše podle sebe, editace pomocí nástroje je podle mně nedostatečná. To ale pro šťouraly. Zvuky jsou pochopitelně ne vždy v plné palbě jako v dražších nástrojích. To je ale dáno enginem nástroje. 

DSCF7992-filtered

         Co se týče klaviatury, ta je dobrá, ale za rok provozu (3x 3 hodiny týdně) je poměrně hlučná a trochu vymlácecná. Jinak plná klaviatura je opravdu něco jiného než 76 kláves, byť tento počet preferuji na živé hraní, tam to myslím stačí. 88 kláves se výborně hodí ve studiu pro programování bicích při použití tohoto nástroje jako MIDI keyboard, kde máte zvuky rozprostřeny na celé klávesnici a nemusíte stále přepínat oktávy, nehleďe na to, když chcete nahrávat zvuk ze spodní a vrchní oktávy najednou. Ještě jedna poznámka. Na některé sólové zvuky nereaguje kolečko modulace, ale pouze aftertouch, takže s touto klávesnicí máte smůlu. Řeším to tak, že sólové zvuky programuji klávesnicí od M-audia, která aftertouch má. Jinak kolečko modulace je fikaně zapojeno i přes jiné filtry nástroje a některý zvuky zesilují nebo zostřují/ztemňují. To je dobře vymyšleno a pěkně to oživuje sterilitu projevu. (Např. kolečkem modulace si přidáváte či ubíráte ke zvuku klavíru smyčce.) Různé funkce mohou být přiřazeny i expression pedálu, kterému není fixně přiřazena pouze funkce hlasitosti.

DSCF7993-filtered

Jinak obecně doporučuji ihned nainstalovat další zvuky ze stránek výrobce, jsou to v podstatě další kombinace presetových zvuků. Dost výrazně oživuje či změní zvuk vestavěná efektová jednotka v režimu setup, která je opravdu nabytá nejrůznějšími effekty a jejich kombinací. Jen nejsou editovatelné a tak musíte donekonečna vybírat... Nástroj jsem přestěhoval z pódia do studia a tam má své pevné místo mezi dalšími nástroji. Nahrávání piana je opravdu supr požitek, klasické synťákové zvuky jsou fakt masivní. 
Vůbec zvuk Kurzweillu je v globálu pevný, razantní, na nic si nehraje. Je to tam! Když se do toho na pódiu opřete, tak to z beden fakt vyletí, žadný tenký napodobeniny. Zvuky jsem kombinoval pomocí přídavného zvukového modulu Roland a to nemělo chybu! Nástroj dovoluje najednou používat interní i externí zvuky a to je pak docela nářez!!!