UA-65891710-1
12 dubna 2015

Roland BK-5- recenze

Teclado-Musical-Arranjador-5-oitavas-Roland-BK5-Zerado-com-20140302065758Tento nástroj jsem si vlastně koupil proto, že chci z něho používat funkci “harmonizace melodie”, který žádný jiný počítačový program neumí, (aspoň o něm nevím), a pro rychlé nahrání podkladů pro specifické projekty.
Při prvním setkáním s tímto nástrojem mě zarazila klaviatura. Ta se mi dodnes opravdu nelíbí. Měkká, hlučná, bez přirozeného odporu na prsty. Hodí se pro nenáročné hraní a na rychlé hraní synťákového typu. Klaviatura má tři typy dynamiky. I když zvuky disponují velkou, někdy až dle mého vkusu přehnanou dynamikou, je těžké jí s touto klaviaturou rozumně obsáhnout.
Další věcí jsou zvuky. Nikde jsem se nedočetl, co je hnacím motorem zvukové banky, ani v prodejně Rolandu mi na tuto otázku nedokázali odpovědět. Ve starších nástrojích byla udána aspoň velikost samplovaných vzorků, tady nic. Zvuky jsou převzaty z vícero nástrojů, které mám mimochodem i ve studiu a musím říct, že mi ty všechny zvuky připomínájí, jako když jsou z Mp3! Mají takový nenápadný šelest ve zvuku.
A ještě jedno negativum. Při přehrání skladeb z flashky se někdy na konci skladby ozve nepříjemné lupnutí. Nevím, čím je to způsobeno, v počítači se to přisuzovalo nekvalitnímu zvukovému převodníku.
A teď konečně ta pozitiva. Po nahrání posledního firmwaru je nástroj velice dobře vyladitelný pro osobní preference. Na to jsem si u Rolanda nikdy nemohl stěžovat. Když něco nešlo, tak jak bych si představoval, vždycky se našla v jejich systému cesta, jak to zrealizovat. BK-5 není vyjímkou. Nastavení parametrů je opravdu detailní. V režimu “Perfomance” si můžete navolit co je libo. Já osobně využívám jedinečnou možnost, jak si ke skladbě nebo základu přiřadit zvuky na klávesnici včetně přidané další Midi klávesnice, zmáčknutím jedíneho tlačítka při výběru songu, včetně dynamiky, transpozice, vrstev, stereováhy a dalších možností.
Doprovody jsou arránžérsky hubenější než například v Yamahách, na druhou stranu dovolují použít 4 intra, 4 přechody, 4 endingy podle toho, jakou máte nastavenou aktuální variaci. Co v doprovodu chybí, krásně dohrajete živě, proto je to nakonec tak vymyšleno! Jednotlivé tracky jdou zamutovat, takže když vám něco vyloženě vadí, stáčí to vypnout. Co se mi moc nelíbí je délka intra a endingu. Tady se firmy předhání v tom, kdo to bude mít monstróznější. Ale je to působivé.

roland_bk-5_2


Co se týče zvuků, tak jsou velice dobré až na kvalitu, kterou jsem popsal výše. Hlavně “zkopírované” zvuky ze starších nástrojů jsou ošizené. Nové zvuky jsou ale dobré až výborné a konečně i obálky zvuků jsou naprogramované tak, že jdou hrát pouze prsty bez použití modulace a expression pedálu. To znamená, že se samy “rozvlní” a seslabí. To je patrné hlavně u dechových nástrojů, kde není slyšet půl minuty rovný “tááááá” tón! Vůbec dechové zvuky jsou na tomto nástroji dobře vybrané. Hodně dobré jsou i bicí nástroje, ty mě opravdu překvapily až na hihatky, ty mě přijdou stále dost sterilní.
Nástroj považuji za velmi povedený s vyjímkou výše popsaných negativ. Roland BK-4 osobně doporučuji pro ty hráče, kteří si chtějí prohloubit improvizační schopnosti, znalosti harmonie a simulaci sólových nástrojů. Na to je nástroj tohoto typu jako dělaný.

P.S. Sám tento nástroj používám při živěm hraní jako druhou klávesnici a výborný a okamžitý “přepínač” zvuků! Zde by se hodil i druhý display, ale ten najdete až u BK-9.